Saturday, July 5, 2008

Bagaimana Mengukur Kekayaan?

Pada pendapat penulis-penulis dan usahawan-usahawan barat kekayaan tidak diukur melalui gaya seseorang, nilai harta benda yang ada atau gaji yang diperolehi. Tapi kekayaan bermaksud berapa banyak simpanan wang yang kita ada, dan berapa lamakah wang tersebut mampu menampung kehidupan kita yang sedia ada jika kita hanya duduk dirumah tanpa sebarang pendapatan lain. Adakah 3 bulan? 3 tahun? atau 30 tahun? Lebih lama ketahanan simpanan lebih kaya lah orangnya.

Walaupun benar cara pengukurannya, pada pendapat saya ianya hanyalah ukuran jasmani atau fizikal. Dari segi kerohanian dan mental pula, saya teliti cara tersebut tidaklah berapa tepat. Kerana masih dapat dilihat artis-artis atau jutawan-jutawan barat yang seperti tidak tenteram, melibatkan diri dengan gejala sosial yang berleluasa dan kes bunuh-berbunuhan merupakan perkara lazim bagi mereka. Mereka seolah-olah mencari sesuatu yang mereka sendiri pun tidak tahu. Mencari kepuasan yang lebih walaupun terpampang di depan mata nikmat tanpa batasan.

Dari bidang keusahawanan saya telah fahami pengertian syukur, tanpa rasa syukur seorang usahawan tidak akan tenang dan sentiasa mengejar sesuatu yang tidak mungkin akan cukup. Pengalaman saya, dulu ketika mula-mula berniaga, ada duit RM10.00 saya hendakkan duit RM100.00. Namun bila duit RM100.00 di tangan, saya lupa yang saya hendakkan duit tersebut dan hendakkan RM1000.00. Bila tercapai sasaran RM1000.00 pun tidak cukup, tidak puas dan tidak tenang. Saya hendak tambahkan lagi kosong dibelakang digit itu, sehinggalah suatu hari saya terdengar rancangan motivasi radio yang menjelaskan pengertian syukur dalam perniagaan. Barulah saya sedar kita akan merasai perasaan mewah itu dengan hanya berasa cukup dan bersyukur. Dalam pencarian kemewahan dunia, kita tidak akan berasa puas walaupun diberi kemewahan seluruh alam, akan sentiasa wujud rasa kekurangan di hati sekiranya kita tidak bersyukur. Oleh itu usahlah kita merungut dengan bermacam-macam masalah, usahlah menjadi bangsa subsidi hingga akhir zaman, kita harus berubah, jadi berusahalah dengan tulang empat kerat yang di anugerahkan dan bersyukurlah dengan nikmat yang sedia ada. Insyaallah.


Firman Allah SWT


"Jika kamu bersyukur nescaya akan aku tambah nikmat yang ada pada kamu"

-Maksud surah Ibrahim : 7

No comments:

Post a Comment