Friday, August 22, 2008

Contohilah Encik Zahar

"Zahar said...
as salaamu alaikum,Terima kasih, sang kelinci putih, kerana mengambil masa menjawab rintihan hati saya tentang keadaan anak2 Melayu sekarang.


Saya amat setuju bahawa kita tak sepatutnya membelakangkan antara kaum kita yang lemah dan belum sanggup berhadapan dengan bangsa lain. Malah, tujuan saya bukan apa, cuma untuk memberi satu pendapat lain, iaitu ada dikalangan kita yang masih memerlukan pertolongan, tetapi belum sedar bahawa dengan naiknya si anu itu, bukanlah jalan penyelesaian yang akan membuka tirai secara magis untuk membolehkan anak2 Melayu dapat bersaing secara sama-rata dengan bangsa lain.

Dan walau apa pun, saya masih berpegang kepada cita2 dan anjuran TDM dahulu, iaitu yang berjaya harus menjadi payung kepada yang kurang upaya. Hanya dengan cara itu, kita sama2 dapat merasa kebaikan. Di syarikat2 saya, saya mencuba untuk memasukkan kandidat2 seugama dan sebangsa, bukan kerana mereka lebih bagus tapi mengingatkan pesanan TDM dulu itu.

Secara garis besar, alhamdulillah semua berjalan lancar, dan ada juga lepasan dari syarikat saya yang berjaya menjadi pengurus besar, pengurus, dan pengarah syarikat lain setelah bekerja dengan saya. Ini mungkin dari bakat mereka sendiri, dan langsung secara kebetulan mereka pernah bekerja dengan saya.

Dimasa yang sama, saya cukup heran masih ada suara Melayu yang mahukan meritokrasi secara total, dan mahu dilempar DEB yang berjalan begitu lama, yang telah berjaya menolong orang Melayu sendiri. Pada saya, ini cuma mengikat tali dileher sendiri kerana dari pengalaman saya sendiri, majoriti Melayu masih memerlukan pertolongan di Tanah Melayu ini. Bangsa ku lemah, bangsa ku cacat, tapi masih bangsa ku dan mastautin di Tanah Melayu.

Dan andainya sesiapa yang tidak dapat melihat realiti itu, tak termasuk pemimpin parti DAP dan PKR, maka memang patutlah dia terjun ke sungai dengan labu2 nya."


Saya amat terharu kerana masih ada Melayu kita seperti Encik Zahar yang mahu membantu sesama bangsa. Saya sendiri sebagai salah seorang wakil anak Melayu berterima kasih dengan Encik. Bangsa kita berkemampuan dan berkebolehan untuk maju, cuma kita perlu peluang dan bimbingan yang betul. Jika ada hanya 40% daripada bangsa kita bersikap seperti Encik Zahar, saya yakin bangsa kita akan disegani di mata dunia.

Saya sangat berharap bangsa kita sendiri sedar akan perlunya kita memberi peluang kepada sesama bangsa dan bagi mereka yang telah diberi peluang itu saya harap mereka dapat belajar berterima kasih dan bersyukur dengan apa yang mereka ada. Janganlah kita gadaikan negara kita ke tangan orang-orang yang bersekongkol dengan orang-orang kafir kerana kita tidak tahu apa tujuan yang mereka ada disebaliknya.

Sekali lagi saya ingin nyatakan bahawa ketua yang memimpin negara bukanlah satu perkara yang kita boleh cuba-cuba untuk satu atau dua penggal. Silap percaturan kepala kita sendiri yang akan terpenggal. Bersyukurlah dengan apa yang ada sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment