Tuesday, August 26, 2008

Harapanku untuk Pilihanraya Permatang Pauh

Hari ini 26 Ogos 2008 adalah tarikh untuk penduduk-penduduk permatang pauh keluar mengundi. Sepanjang bulan ini banyak saya dengar spekulasi-spekulasi keputusan untuk pilihanraya tersebut. Ada yang cakap BN yang menang, cakap PKR menang dan ada pula yang berpendapat parti bebas pun boleh menang.

Walau siapa pun menang, saya berharap dan berdoa agar ini bukannya titik permulaan kehancuran bangsa Melayu. Bila melihat Melayu di Singapura, perasaan takut dan sedih dapat dirasa. Kalau dibayangkan Malaysia akan jadi macam Singapura habislah bangsa kita.
Kepada para pengundi yang majoritinya Melayu, diharap fikirlah masak-masak sebelum memilih. Sudah terbukti dan dapat dilihat bagaimana parti perikatan memerintah.Baru saja beberapa bulan, macam-macam hendak dipertikaikan. Hak bumiputra, UITM, kandang babi, papan tanda tulisan Cina dan memacam lagi. Inikah pemerintahan yang kita mahu?

Mungkin banyak yang tidak menyokong BN kerana harga barang naik, harga minyak naik, amalan rasuah berleluasa, tak nak PakLah dan berbagai alasan. Tapi setidak-tidaknya hak kita terjaga, tiada yang kebulur, dari tahun ke tahun rakyat miskin berkurangan, PakLah pun dah janji nak serahkan pemerintahan pada DS Najib dan yang paling penting sekarang pemimpin teratas masih orang Islam. Kalau parti rakyat ambil kerajaan, mungkin satu dua tahun DSAI mereka biar jadi PM, tapi lepas tu saya yakin DAP akan buat rancangan untuk sama ratakan semuanya. Mereka akan cakap mereka pun layak jadi PM. Kalau dah sekali mereka dapat, alamatnya takkan balik ke tangan Melayu lah jawatan tu.

Bersabarlah, beri peluang BN memperbetulkan kesilapan mereka. Saya yakin apabila DS Najib jadi PM nanti, negara Malaysia akan kembali makmur dan aman. Bukannya saya tidak menyokong PakLah, tapi mojoriti mentaliti masyarakat dah tak dapat menerimanya. Jadi untuk kepentingan rakyat DS Najib perlu jadi PM sebelum terlambat. Saya rasa PakLah sedar akan hal ini namun mungkin dia hendak memperbetulkan kesilapan-kesilapan yang telah dia buat terlebih dahulu sebelum menyerahkan pimpinan kepada DS Najib. Saya hormati tindakan itu kerana dia berhak membersih namanya. Tapi jika dia terus letak jawatan, lagilah saya respect dengan PakLah kerana mempunyai semangat seumpama itu. Sanggup berkorban demi kebaikan negara, walaupun masa pemerintahannya mungkin tidak akan dikenang, namun saya akan ingat detik dia meletakkan jawatan kerana bagi saya tindakan itulah menyelamatkan bangsa dan tindakan seumpama itu memerlukan pengorbanan dan keberanian yang banyak.

Jadi kepada para pengundi fikirlah baik-baik sebelum mengundi. Masa depan bangsa kita terletak di tangan anda.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Rabbit,

    Harapan saya pun macam tu juga. Kita mengundi kena fikir panjang sebab yang rasa bukan kita seorang. Mungkin anak cucu kita kemudian juga akan merasa kesan undi kita yang satu tu.

    Gunakan akal yang waras dan berdoalah agar pilihan kita itu tepat

    ReplyDelete