Sunday, October 19, 2008

Erti sebuah perkahwinan

Saya ada seorang kenalan yang menjalankan perniagaan namun sekarang perniagaannya agak perlahan. Jadi akibatnya keharmonian rumahtangganya terganggu. Isterinya asyik memarahinya dan minta duit itu ini untuk membeli barang keperluan rumah dan macam-macam lagi. Dia pula dah berhutang keliling pinggang disebabkan menampung perbelanjaan anak belajar dan sebagainya. Sedangkan katanya isterinya juga berkerja dan mempunyai pendapatan yang lebih daripada cukup untuk menampung belanja rumah. Bagi usahawan-usahawan yang mempunyai masalah yang sedemikian nasihat saya bersabarlah dan anggaplah semuanya adalah dugaan dari Allah swt. Mungkin Allah swt ingin menguji sejauh manakah kekuatan perhubungan perkahwinan yang kita miliki. Mungkin juga Allah swt hendak menunjukkan sesuatu yang mungkin kita tak dapat lihat jika kita hidup mewah.
Jika perkahwinan kita ditimpa masalah dan musibah, baliklah dan ingatlah kepada Allah swt. Mungkin dalam kemewahan dan kebahagiaan kita leka padaNya. Insyaallah.

Dalam mencari penyelesaian masalah dan erti perkahwinan saya terjumpa artikel ini. Bagi mereka yang hilang erti perkahwinan, hayatilah:

ERTI PERKAHWINAN...

Hampir seluruh perkahwinan mengalami pertengkaran meskipun ramai orang yang malu mengakuinya. Sebenarnya sebuah perkahwinan.. tanpa pertengkaran ibarat cendol tidakbergula. Syurga rumahtangga itu fitrah hati. Naluri semulajadi yang pinta diisi. Kerananya jejaka rela menjadi suami....Kerananya perawan rela menjadi isteri.. Masing-masing dengan harapan agar rumahtangga membawa kebahagiaan. Matlamat yang satu tapi jalannya berliku. Destinasinya sama tapi kaedahnya berbeza. Lalu bermacamlah jalan ke sana.

Ada yang mengatakan bahagia itu pada harta. Diukir dari intan permata (Wah , suamiku seorang jutawan) Tidak kurang merasakan bahagia itu pada rupa.. Ditempa oleh wajah rupawan ( Wah, isteriku seorang celebrity) Ramai juga yang merasakan bahagia itu pada kuasa. Dituai oleh pangkat dan jawatan ( Wah, suamiku seorang negarawan) Pelbagai jalan menimbulkan dilema. Mencari yang benar mempelai tersasar.

Kalaulah bahagia itu pada harta.
Kalaulah bahagia itu pada nama.
Kalaulah bahagia itu pada rupa.
Kalaulah bahagia itu pada kuasa.
Kenapa Charles dan Diana berpisah,
Kenapa Elvis dan Priscilla berpecah,
Kenapa Onassis dan Jackie bertelagah.

Bahagia itu dari dalam hati.
Kesannya zahir rupanya maknawi.
Terpendam bagai permata dalam hati
Terbenam bagai mutiara disalut nurani.
Bahagia itu pada HATI.
Bertakhta di kerajaan diri.
Bahagia itu pada JIWA.
Mahkota di singgahsana rasa.
Bahagia itu KESABARAN.
Bila susah tak gelisah.
Bila miskin tak pemarah.
Bila gagal tidak resah.

Oh, suamiku,inalillah....
Hakikatnya bahagia itu ketenangan bila hati mengingati tuhan.

Firman Allah: Ketahuilah dgn mengingati Allah itu memberi ketenangan pada hati suami isteri sama-sama mengerti maksud tersemi takdir ilahi itulah zikir yg hakiki.
Binalah rumahtangga atas tapak iman. Tuluskan niat luruskan matlamat.
'Suamiku, kaulah pemimpin menuju ilahi'
'Isteriku, kaulah permaisuri hati.....' penyeri Islamku nanti muktamadlah akad, sahlah nikah dengan nama Allah gerbang perkahwinan pun terserlah. Di atas tapak iman dirikanlah hukum tuhan. Iman itu tujuan, Syariat itu jalan tempat merujuk segala permasalahan...tempat mencari semua penyelesaian- isteriku, taatilah hukum Allah....- suamiku, patuhilah sunnah Rasululah s.a.w.

Binalah hidup di neraca maaruf. Rumah jadi sambungan madrasah...
Seninya kerana solat.........Indahnya oleh munajat. Tapaknya iman.......Jalannya syariat.......Natijahnya.....akhlak.

Tiga penjamin segala kunci kebahagian rumahtangga dan terciptalah: 'setia dan penyayang suami' 'cinta dan kasih isteri' lalu berbuahlah mahmudah demi mahmudah yang melahirkan..... Soleh dan solehah . Semoga Allah melimpah Segala anugerah kebahagiaan rumahtangga solehah...

No comments:

Post a Comment