Thursday, February 26, 2009

Nak kerja Dubai?

Dubai was once known as the most aggresive and fast developed country in this world; whereby you can see construction of towers and other huge massive development almost all over the places, something that you can't imagine unless you see it with your own eyes. Infact, no other country in this world yang membangun terlalu cepat seperti Dubai.

Huge and massive development in DubaiApabila World Economy Crisis melanda, Dubai juga tak terlepas daripada menjadi mangsa. Kini hampir 98% project di sini has been freezed. Hampir 40% warganya kehilangan pekerjaan. Ini termasuklah expatriate dari Malaysia. This morning aku sempat singgah ke Ministry Of Labour after one of my Arab friend called. Actually he wanted me to come setelah terserempak dengan malaysian kat situ. There were about 40++ group of them yang nak buat report and complaint after they were sacked by the company tanpa mendapat sebarang compensation etc. I was shocked that all of them merupakan mangsa penipuan company yang mengambil diorang ni. Semasa menandatangani surat perjanjian dulu, berbagai-bagai janji manis telah diberi oleh this company such as gaji besar, allowance besar, tanggungan rumah sewa yang selesa, tanggungan kereta sewa etc.

Malaysian yang aku temui - mangsa penipuan CompanyAnd now, what happen is that.. they end up tinggal dalam bilik yang sempit (average 10 - 20 people in one small room) also bercampur lelaki and perempuan, gaji yang hanya cukup-cukup untuk makan, minum, and transportation to work, allowance yang dipotong dengan alasan due to economy crunch, etc. Memang kesian betul tengok diorang ni. Dilayan macam pekerja buruh kasar. Lagi elok balik Malaysia rather than kena tipu kat negara asing.

Keadaan di labourcamp Dubai. Sanggupkah anda?So kepada sesiapa kat Malaysia sana yang either ternampak any vacant or berminat untuk bekerja kat Dubai ni, pastikan beberapa perkara ni di selidik betul-betul sebelum mengambil sebarang keputusan..1. Company background - Selidik dahulu latarbelakang company ni. Buat sikit homework. Basically, keadaan di Dubai sekarang ni memang tenat dan kebanyakkan company dah tak boleh nak survive sini, unless they have other projects outside Dubai.2. Salary - For a Professional worker, contohnya Arkitek yang mempunyai pengalaman more than 10 years.. you'll be getting ATLEAST MINIMUM AED20,000.00 - AED25,000.00 (RM21,000.00 - RM26,000.00) permonth. Pastikan gaji basic ni tertulis pada UAE Contract Certificate.

Menilai gaji sendiri amat penting apabila bekerja di sini3. Allowance - Pastikan sebarang surat perjanjian hanya akan di sign di UAE, and the company's Letterhead in UAE dan bukannya di Malaysia. Ini untuk mengelakkan sebarang penipuan from the company that you're going to work with. Also, if anything happen.. hanya proper documents yang sah di UAE sahaja yang boleh dijadikan bukti untuk menuntut sebarang hak anda.4. Accomodation and Transportation - Sewa rumah kat sini amat mahal. Infact, Dubai is ranked in top 5 for the most expensive property in the world. Paling murah pun, for 1 apartment with 1 bedroom dalam ranging AED70,000.00 - AED90,000.00 per anum. Same goes to sewa kereta. So, you need to calculate betul-betul benda ni. Cost of living here are also very high. Jangan sangka bila company bagi gaji around AED10,000.00 sebulan, anda dah melompat riang. There are so many things you need to think about before making any decisions. 10k memang mewah kalau kat Malaysia. But here in Dubai, 10k is nothing. So be careful.

Sewa rumah amat tinggi. Rancanglah dengan berhati-hati.Anyway, kalau ikutkan,.. memang banyak lagi yang perlu kita selidik la. Points yang aku bagi kat atas tu, merupakan points penting and wajib diketahui. Or if you want to be on a safer side, I don't encourage you untuk menerima sebarang vacancies from Dubai at this time. Believe me, things are not going to get better here dalam masa terdekat ni. Almost 40% of the population will leave the country this April. Even my company ni pun dah decided to move its operation to Abu Dhabi soon. Just wait until economy betul-betul pulih nanti. Apa-apa pun, memang aku cukup kesian bila tengok bangsa ku sendiri teraniaya semata-mata janji manis company yang tak berhati perut ni. So just be careful. Make sure you're secured enough.


Di petik dari http://audiosworld.blogspot.com/


Kata White Rabbit:

Hujan Emas di negeri orang lah ni. Apabila ekonomi merundum beginilah kisahnya, banyak yang akan kehilangan pekerjaan. Walaupun kerja sampai nak terbalik sekalipun, masih jugak diberhentikan disebabkan dipengaruhi ekonomi dunia.


Kesian jugak saya tengok warga kita yang bersusah payah berhijrah ke negara asing semata-mata untuk mencari nafkah yang lebih namun kemudiannya kecewa dan dilayan seperti buruh kasar. Jika kita lihat gambar yang dipostkan oleh audio di dalam blognya, keadaan mereka umpama ikan sardin. Kebanyakkan mereka bukannya tidak mempunyai pelajaran bahkan ada diantara mereka adalah golongan profesional. Kesian.


Saya pun pernah jugak terfikir alangkah baiknya kalau dapat bekerja di Dubai kerana gajinya lumayan. Seringkali saya bertanyakan teman saya audio mengenai peluang-peluang yang ada disana. Namun semalam ketika saya membeli pisang goreng yang dijual ditepi jalan, saya terfikir sejenak. Dari dulu sampai sekarang, gerai pisang goreng tu masih jugak disitu. Macam-macam dah berlaku, pergolakkan politik, pertukaran pemerintahan, undang-undang baru digubal dan kemelesetan ekonomi pun sedang dirasai. Tapi gerai tu masih jugak disitu, malahan semakin bertambah pulak pekerjanya dan ramai yang dah tahu akan gerai tersebut. Pembeli datang dari penempatan sekeliling dan ada jugak yang datang dari jauh semata-mata untuk membeli goreng pisang.


Apabila ditanya, "Banyak ke kakak jual goreng pisang ni sehari?"
Kakak tu jawab, "Tak lah banyak cukup-cukup makan je."
Kemudian saya pun menyibuk dan tanya lagi, "Satu hari berapa boleh dapat?"
Kakak tu jawab, "Kira-kira purata dalam RM100 je, kalau masa hujung-hujung bulan ada lebih sikit sebab orang baru dapat gaji kan."
Saya terkejut jugak, "Isshhh.. Banyak jugak tu kak."

Terus dalam kepala otak saya mengira pendapatan kakak tersebut sebulan.
RM100 x 30= RM3000 tolak modal dan gaji pekerja mungkin boleh dapat dalam RM2000 sebulan.

Seorang penggoreng pisang boleh janakan pendapatan sebanyak itu untuk sebulan mengapa masih ada yang menganggur? Selalu je kita laung-laungkan Malaysia boleh, tapi kenapa tak boleh? Memang ramai yang hendakkan security dengan mencari pekerjaan tetap. Tapi sementara menunggu peluang tiba, apa salahnya usahakan apa yang ada. Kalau pandai buat komputer, buatlah servis komputer, yang pandai design, buatlah design, tak mungkin graduan-graduan tak tahu satu habuk pun. Kalau yang pandai goreng telur, juallah telur goreng. Sedangkan telur rebus lagi orang beli.

Beberapa minggu lepas saya dengar mak saya bercerita anak kawan dia dua orang pompuan, kedua-duanya graduan bidang kejuruteraan. Tapi sekarang menganggur, duduk menangis dekat rumah tak ada kerja. Bila saya cakap menangis ni, memang dia orang betul-betul menangis. Lucu betul. Institusi pengajian kita ajar dari A-Z, dari -infiniti sampai +infiniti, tapi lupa nak ajar budak-budak ni macam mana nak cari duit.

Walaubagaimanapun pasal nak cari pekerjaan di negara asing, baik dengar nasihat bro audio kita. Periksa betul-betul keadaan negara tu dari atas sampai bawah. Kekadang disebabkan inflasi duit yang ribu-ribu pun tak boleh nak beli apa.

4 comments:

  1. ooo tedah..sian juak nanggar idup daknya kedak ya gilak..arap dak lain lebih berhati-hati bila bekerja di obersi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH CERITA SUKSES SAYA JADI TKI

      Alhamdulillah sekarang saya sudah jadi TKI kontrak di JEPANG berkat bantuan bpk drs AGUSDIN SUBIANTORO beliau selaku deputi bidang penempatan di kantor BNP2TKI pusat jakarta
      no hp dinas beliau 0823-5240-6469

      saya berasal dari Samarinda (Kal-tim). Disini saya akan bercerita kisah sukses yang menjadi kenyataan mimpi saya. KEGIATAN SEBELUM MENGIKUTI PROGRAM Seperti para pemuda umumnya dan dengan kondisi ekonomi orang tua saya yang pas-pasan saya ikut merasa prihatin dan menghendaki adanya perubahan ekonomi dalam keluarga saya. Saya lahir di salah satu kampung terpencil di kota Samarinda (kal-tim), dimana struktur tanah tempat kelahiran saya adalah pinggir laut dengan mata pencaharian masyarakat sekitar bagang dan empang , Pengorbanan keluarga yang selama mendidik membina dan membiayai hidup saya selama ini tak cukup hanya sekedar saya mengikuti jejak orang tua saya menjadi seorang nelayan, saya harus membuktikan kepada keluarga untuk menjadi yang terbaik, tetapi dimana dan bagaimana? Sisi lain saya tau saya hanya lulusan SLTA sedangkan lowongan pekerjaan hanya diperuntukan bagi lulusan Diploma dan Strata 1, Pada pertengahan tahun 2017 saya bertemu dengan seorang teman lama mantan TKI di jepang pertemuan saya di Jalan muara badak SAMARINDA kal-tim, Dia memperkenalkan saya dengan salah satu pejabat BNP2TKI PUSAT yang pernah membantu dia sewaktu di jakarta, Beliau adalah kepala deputi bidang penmpatan di kantor BNP2TKI pusat jakarta, atas nama bpk DRS AGUSDIN SUBIANTORO, Alamat kantor beliau Jalan MT Haryono Kav 52, Pancoran, Jakarta Selatan 12770 kantor BNP2TKI pusat, Dan Teman Saya Memberikan No Kontak Hp Bpk AGUSDIN di Nomor 0823-5240-6469 dan saya mencoba menghubungi tepat jam 5 sore, singkat cerita sayapun menyampaikan maksud tujuan saya, bahwa sudah lama saya mengimpikan bisa bekerja di japang. Beliau'pun menyampaikan siap membantu dengan bisa meluluskan dengan beberapa prosedur , saya rasa prosedur itu tidak terlalu membebani saya. Dari sinilah saya menyetujui nya, yang sangat membuat Aku bersyukur adalah bahwa saya diminta melengkapi berkas untuk saya kirim ke akun email beliau dan sayapun disuruh menyiapkan biaya pengurusan murni sebesar Rp. 22.500.000. Inilah puncak kebahagiaan saya yang akhirnya bisa menginjakkan kaki di negeri sakura japang. Akhirnya saya mendapat panggilan untuk ke jakarta untuk dibinah selama 2 minggu lamanya, saya hanya diajarkan DASAR berbahasa japang. Makna yang terkandung didalamnya sangat luar biasa di rasakan oleh saya, tanggung jawab, disiplin, berani dan sebagainya merubah total karakter saya yang dulu cengeng dan kekanak-kanakan, walau kadangkala saya masih belum begitu yakin apakah saya bisa berangkat Ke Jepang dengan baik, akhirnya saya mendapat Contrak kerja selama 3 tahun lamanya di bidang industri. Rasa pasrah dan khawatir menghinggapi saya saat itu, seorang anak kampung berangkat ke Jepang dengan menggunakan pesawat terbang yang sebelum belum pernah saya rasakan sebelumnya. Jangankan naik di atas pesawat melihat dari dekat’pun saya belum pernah sama sekali, Di Bandara Soekarno Hatta kami di temani oleh petugas Depnakertrans dan IMM Japan untuk melepas keberangkatan kami, rasa haru dan air mata sedih berlinang di pipih saya pada saat di izinkan prtugas untuk pamit kepada keluarga yang kebetulan saya diantar oleh paman saya, kami saling berpelukan dan mohon salam dan restu dari orang tua dan keluarga. MASA MENGIKUTI PROGRAM KEBERANGKATAN DI JEPANG Setibanya di NARITA AIRPORT Jepang, kami di jemput oleh petugas IMM Japan yang ada di sana, dan kami diantar ke Training Centre Yatsuka Saitama-ken untuk mengikuti pembekalan sebelum di lepas ke perusahaan penerima magang di Jepang. jika anda ingin seperti saya anda bisa mencoba untuk menberani’kan diri menhubungi Bpk kepala deputi bidang penempatan BNP2TKI, BPK DRS AGUSDIN SUBIANTORO Ini No TLP/HP Beliau: 0823-5240-6469 siapa tau beliau masih bisa membantu anda untuk mewujudkan impian anda menjadi sebuah kenyataan. TERIMA KASIH

      Delete
  2. hati-hati daripada menjadi mangsa penipuan...

    aih..interest nak bisnes pisang gorengkah? hehe

    ReplyDelete
  3. KISAH CERITA SUKSES SAYA JADI TKI

    Alhamdulillah sekarang saya sudah jadi TKI kontrak di JEPANG berkat bantuan bpk drs AGUSDIN SUBIANTORO beliau selaku deputi bidang penempatan di kantor BNP2TKI pusat jakarta
    no hp dinas beliau 0823-5240-6469

    saya berasal dari Samarinda (Kal-tim). Disini saya akan bercerita kisah sukses yang menjadi kenyataan mimpi saya. KEGIATAN SEBELUM MENGIKUTI PROGRAM Seperti para pemuda umumnya dan dengan kondisi ekonomi orang tua saya yang pas-pasan saya ikut merasa prihatin dan menghendaki adanya perubahan ekonomi dalam keluarga saya. Saya lahir di salah satu kampung terpencil di kota Samarinda (kal-tim), dimana struktur tanah tempat kelahiran saya adalah pinggir laut dengan mata pencaharian masyarakat sekitar bagang dan empang , Pengorbanan keluarga yang selama mendidik membina dan membiayai hidup saya selama ini tak cukup hanya sekedar saya mengikuti jejak orang tua saya menjadi seorang nelayan, saya harus membuktikan kepada keluarga untuk menjadi yang terbaik, tetapi dimana dan bagaimana? Sisi lain saya tau saya hanya lulusan SLTA sedangkan lowongan pekerjaan hanya diperuntukan bagi lulusan Diploma dan Strata 1, Pada pertengahan tahun 2017 saya bertemu dengan seorang teman lama mantan TKI di jepang pertemuan saya di Jalan muara badak SAMARINDA kal-tim, Dia memperkenalkan saya dengan salah satu pejabat BNP2TKI PUSAT yang pernah membantu dia sewaktu di jakarta, Beliau adalah kepala deputi bidang penmpatan di kantor BNP2TKI pusat jakarta, atas nama bpk DRS AGUSDIN SUBIANTORO, Alamat kantor beliau Jalan MT Haryono Kav 52, Pancoran, Jakarta Selatan 12770 kantor BNP2TKI pusat, Dan Teman Saya Memberikan No Kontak Hp Bpk AGUSDIN di Nomor 0823-5240-6469 dan saya mencoba menghubungi tepat jam 5 sore, singkat cerita sayapun menyampaikan maksud tujuan saya, bahwa sudah lama saya mengimpikan bisa bekerja di japang. Beliau'pun menyampaikan siap membantu dengan bisa meluluskan dengan beberapa prosedur , saya rasa prosedur itu tidak terlalu membebani saya. Dari sinilah saya menyetujui nya, yang sangat membuat Aku bersyukur adalah bahwa saya diminta melengkapi berkas untuk saya kirim ke akun email beliau dan sayapun disuruh menyiapkan biaya pengurusan murni sebesar Rp. 22.500.000. Inilah puncak kebahagiaan saya yang akhirnya bisa menginjakkan kaki di negeri sakura japang. Akhirnya saya mendapat panggilan untuk ke jakarta untuk dibinah selama 2 minggu lamanya, saya hanya diajarkan DASAR berbahasa japang. Makna yang terkandung didalamnya sangat luar biasa di rasakan oleh saya, tanggung jawab, disiplin, berani dan sebagainya merubah total karakter saya yang dulu cengeng dan kekanak-kanakan, walau kadangkala saya masih belum begitu yakin apakah saya bisa berangkat Ke Jepang dengan baik, akhirnya saya mendapat Contrak kerja selama 3 tahun lamanya di bidang industri. Rasa pasrah dan khawatir menghinggapi saya saat itu, seorang anak kampung berangkat ke Jepang dengan menggunakan pesawat terbang yang sebelum belum pernah saya rasakan sebelumnya. Jangankan naik di atas pesawat melihat dari dekat’pun saya belum pernah sama sekali, Di Bandara Soekarno Hatta kami di temani oleh petugas Depnakertrans dan IMM Japan untuk melepas keberangkatan kami, rasa haru dan air mata sedih berlinang di pipih saya pada saat di izinkan prtugas untuk pamit kepada keluarga yang kebetulan saya diantar oleh paman saya, kami saling berpelukan dan mohon salam dan restu dari orang tua dan keluarga. MASA MENGIKUTI PROGRAM KEBERANGKATAN DI JEPANG Setibanya di NARITA AIRPORT Jepang, kami di jemput oleh petugas IMM Japan yang ada di sana, dan kami diantar ke Training Centre Yatsuka Saitama-ken untuk mengikuti pembekalan sebelum di lepas ke perusahaan penerima magang di Jepang. jika anda ingin seperti saya anda bisa mencoba untuk menberani’kan diri menhubungi Bpk kepala deputi bidang penempatan BNP2TKI, BPK DRS AGUSDIN SUBIANTORO Ini No TLP/HP Beliau: 0823-5240-6469 siapa tau beliau masih bisa membantu anda untuk mewujudkan impian anda menjadi sebuah kenyataan. TERIMA KASIH

    ReplyDelete