Thursday, December 18, 2008

Hari ini tak bentuk kerajaan, Esok harga minyak turun juga

Bila saya lihat kejadian penurunan harga minyak, saya akan teringatkan debat diantara DSAI dengan Shabery. Memang melucukan bagaimana kerajaan yang dijanjikan oleh DSAI untuk dibentuk, tak juga menunjukkan bentuk tapi harga minyak tetap turun tanpa DSAI.

Langkah kerajaan kita untuk menaikkan harga minyak adalah wajar memandangkan harga minyak yang melambung tinggi ketika itu dipasaran. Jika harga minyak terus naik ketika itu dan kerajaan masih menanggung beban subsidi minyak, mungkin kekacauan ekonomi boleh berlaku. Kenaikan harga minyak hanyalah sebagai langkah selamat untuk menjamin kestabilan ekonomi negara. Jika beban yang berlebihan ditanggung, negara mungkin terpaksa akur kepada pihak-pihak yang sentiasa menunggu untuk mengambil kesempatan 'menolong' negara kita. Jika berlaku sedemikian rupa maka kemampuan kita untuk maju dan berkembang akan tersekat untuk beberapa tahun yang akan datang.

Jadi janganlah kita bertindak dengan terburu-buru hanya kerana harga minyak naik. Anggaplah kenaikan harga yang kita bayar itu adalah untuk membantu negara. Anggaplah juga harga dan pengorbanan yang kita bayar itu hanyalah amaun yang sangat kecil kalau dibandingkan dengan pejuang-pejuang negara pada masa lepas yang sanggup berkorban nyawa dan darah mereka demi negara.

No comments:

Post a Comment