Tuesday, December 16, 2008

Buat duit dengan hanya duduk dirumah

Pada masa kini teknologi berkembang dengan pesatnya sehingga ada yang mampu untuk mencari nafkah dengan hanya duduk dirumah. Penggunaan teknologi dan maklumat yang boleh di akses tanpa had ini membuka peluang kepada laman-laman web untuk beroperasi sebagai kedai maya tanpa wujud sebarang premis fizikal. Ini menjimatkan tenaga dan kos yang besar. Jika dulu modal untuk membuka sebuah kedai bunga mungkin mencecah RM50 000 tapi sekarang sebuah kedai maya hanya akan memakan belanja RM10 000. Target pasaran yang dulunya hanya masyarakat setempat, kini menjangkau keseluruh dunia dengan adanya jaringan internet.

Kedai maya telah menjadi trend semenjak 3 ke 4 tahun lepas dan usahawan Malaysia juga tidak ketinggalan dalam gelombang permodenan ini. Ada dikalangan mereka yang telah menjadi jutawan dengan hanya mengusahakan perniagaan maya.

Sebenarnya untuk membuka sebuah perniagaan maya tidaklah sesusah yang disangka. Kebanyakkan daripada kita hanya kekurangan pengetahuan mengenai cara-cara untuk memulakan perniagaan maya ini. Jika kita luangkan masa untuk membuat sedikit kaji selidik atau beli buku mengenai perniagaan maya ini, kita akan dapati bahawa ianya mempunyai potensi yang baik untuk maju.

Langkah pertama adalah niat, jika itu sudah ada maka lambat-laun ia pasti akan membuahkan hasil.

No comments:

Post a Comment