Monday, November 24, 2008

Tip Membeli-Belah Dalam Talian (on-line shopping)

Haaa…aku pasti ramai yang pernah buat on-line shopping ni kan? Salah satu talian web yang sangat popular untuk membeli belah begini adalah tak lain dan tak bukan iaitu E-bay. Ramai yang tertarik untuk membuat pembelian menerusi laman sebegini memandangkan harga yang ditawarkan adalah jauh lebih murah daripada harga asal (dengan adanya tawar-menawar). Tetapi sebelum anda leka dengan membeli-belah menerusi talian web begini, pernahkah anda memikirkan sejauh manakah anda dilindungi? Dari segi keaslian sesuatu barang tersebut, kaedah bayaran yang paling selamat juga menguntungkan, dan juga kepuasan diri anda tika membuat pembelian on-line ini? Jadi ingin aku kongsi bersama sedikit-sebanyak tip-tip yang aku dapat kala membaca suratkhabar Berita Harian tempoh hari mengenai tip membeli-belah dalam talian ini. Diharapkan ianya turut dapat membantu anda:

(1) PC Mestilah Dilindungi

Sebelum memasuki talian pastikan PC dilengkapi perisian anti virus atau perisisian keselamatan Internet yang dikemaskini untuk melindungi daripada perisian pengintip (spyware), virus, cecacing (worms) dan lain-lain ancaman.

(2) Jangan Abaikan Tabiat Baik Membeli-Belah

Disebabkan membeli-belah di dalam talian, tidak bermakna anda boleh melupakan tabiat biasa seperti membuat tinjauan atau membuat perbandingan harga terlebih dahulu sebelum membeli.

(3) Buat Carian Penilaian

Ingatkan diri anda untuk sentiasa membuat carian penilaian ynag pernah dibuat oleh orang lain yang pernah membeli barang daripada syarikat/pihak tersebut. Ia bertujuan untuk mendapatkan idea terbaik mengenai kebolehpercayaan syarikat/pihak tersebut.

(4) Lakukan Transaksi Pada Laman Web Yang Selamat

Transaksi wang patut dilakukan hanya menerusi laman web yang selamat dan boleh dipercayai. Sebelum membuat pembelian, pastikan pemilik laman terbabit memiliki ikon yang menunjukkan ia mengambil pendekatan program keselamatan tertentu.

(5) Bayar Gunakan Kad Kredit

Salah satu perkara yang sering diperkatakan ketika membeli di dalam talian ialah penyalahgunaan kad kredit. Secara ironiknya, membayar menggunakan kad kredit adalah kaedah paling selamat untuk transaksi di laman web kerana teknologi enkripsi dan validasi yang digunakan adalah antara yang paling selamat.

(6) Cetak Resit Atau Helaian Pengesahan Pembelian

Sewajarnya anda menerima pengesahan belian secara langsung dari laman web atau emel setiap kali selepas membuat belian. Jika belum dapat, ambil perhatian! Sentiasa pastikan pengesahan itu sehingga produk yang dibeli sampai ke tangan anda.

(sumber: Berita Harian, 14 November 2008)

No comments:

Post a Comment