Friday, November 28, 2008

Projek Cari

Projek Cari di antara projek usaha kerajaan untuk mengurangkan kadar kemiskinan di negara kita. Projek tersebut adalah pada asasnya satu usaha yang murni untuk mengubah nasib rakyat dan seterusnya berniat memajukan lagi negara Malaysia.

Namun kemanakah arah tujuan projek ini yang hanya berjalan dalam tempoh 6 bulan sahaja?

Projek yang merupakan usahasama ahli parlimen, ADUN dan jabatan kebajikan ini, menugaskan pihak ADUN sebagai medium pencari dan kemudiannya menyerahkan permohonan kepada jabatan kebajikan masyarakat untuk menyiasat kes-kes tersebut.

Ini kemudiannya akan mendatangkan masalah apabila permohonan datang tanpa henti dan tanpa tapisan awal dari pihak ADUN demi menjaga hati pengundi. Projek cari hanya mensasarkan beberapa kumpulan masyarakat, dengan bantuan tertentu dan mengikut syarat-syarat tertentu sahaja. Apabila tidak ingin mengecewakan hati pihak pemohon pihak ADUN akan menerima sahaja permohonan tersebut dan ini akan menyukarkan kedudukan pihak jabatan kebajikan masyarakat untuk menyiasat kes yang terlalu banyak dalam jangka masa yang singkat. Tambahan pula tidak mempunyai tenaga kerja yang mencukupi. Apabila ini berlaku, kesannya adalah pemohon yang benar-benar layak dan memerlukan bantuan akan lambat menerima bantuan mereka.

Pihak ADUN yang terlibat seharusnya memainkan peranan mereka dengan memberitahu pihak pemohon tentang mekanisme dan tujuan sebenar projek cari ini. Janganlah sekadar melepas batuk ditangga dengan hanya sebagai tempat pemberian borang sahaja. Ini kerana projek ini boleh membantu mereka yang benar-benar memerlukan pertolongan.

Oleh itu, janganlah kita melambat-lambatkan dan menghampakan harapan mereka. Mungkin dengan keprihatinan yang lebih dari kita, kita dapat membantu mereka untuk mendapatkan sesuap nasi.

No comments:

Post a Comment