Thursday, January 8, 2009

Budaya Malaysia

Ketika di China, saya perhatikan bagaimana ianya berbeza dengan negara kita Malaysia. Bermacam-macam aspek saya lihat dan bandingkan. Mungkin dari segi usaha, pembangunan, kerajinan dan kemudahan masyarakat dan negara kita agak kurang. Namun dari segi budaya dan budi pekerti saya amat bangga dengan negara dan masyarakat kita Malaysia.

Sememangnya setiap negara atau bangsa mempunyai budaya tersendiri masing-masing. Namun begitu perbezaan yang ketara diantara Malaysia dan China adalah negara kita mengamalkan budaya yang kita warisi seharian manakala masyarakat China pula hanya menyimpan budaya mereka sebagai khazanah yang boleh dilihat di muzium atau dari persembahan kebudayaan.
Budi pekerti yang baik walaupun hanya dalam bentuk senyuman merupakan perbezaan yang ketara di negara kita. Kita juga biasa dengan sebutan terima kasih atau thank you yang juga membezakan kita dengan masyarakat dunia. Saya perhatikan di China dan negara-negara lain, dalam kesibukan mengejar kejayaan dunia mereka lupa akan identiti sebenar mereka.

Di Malaysia dari pemandu teksi hingga ke pegawai kastamnya, walaupun sibuk dan penat seharian bekerja, masih mampu melemparkan senyuman kepada pelanggan mereka. Ketika di China, pernah juga beberapa kali rombongan saya ditengking oleh pemandu teksi kerana kami tidak faham bahasa kantonese yang dicakapkannya dan dia juga tidak faham bahasa mandarin dan inggeris yang kami sampaikan. Mereka sentiasa hendak cepat untuk mengaut keuntungan yang lebih sehingga mereka lupa bahawa “Bahasa mencerminkan bangsa”. Begitu juga dengan pegawai kastam dan imigresen mereka yang bermuka masam seolah-olah dipaksa bekerja.

Saya bersyukur masyarakat negara kita Malaysia masih mempunyai nilai budaya yang tinggi tidak kira Melayu, Cina, India dan bangsa-bangsa yang lain. Dengan adanya nilai-nilai ini, saya yakin ia mampu memberikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan oleh pengunjung-pengunjung negara kita yang secara langsungnya akan meningkatkan kemajuan sektor pelancongan dan memperhebatkan lagi ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment