Tuesday, January 20, 2009

Vitamin M part 2

Walaupun begitu, penyakit ini boleh diubati. Tidak perlu kita pergi ke doktor untuk meminta ubat itu dan ini. Ini kerana ianya bukanlah masalah fizikal yang boleh diubati dengan ubat-ubatan yang kadangkala memudaratkan. Langkah pertama untuk mengatasi penyakit malas ini adalah langkah yang paling mudah yang biasanya disebabkan ianya terlalu mudah kita selalu terlepas pandang.


Langkah itu ialah kehendak untuk mengubatinya atau kehendak untuk berubah (desire to change). Tanpa kehendak atau niat, sesuatu yang dilakukan akan hilang momentum dan fokus apabila ianya berhadapan dengan cabaran dan dugaan. Sebab itulah di dalam Islam, setiap perlakuan yang ingin kita lakukan, kita harus mulakan dengan niat. Ianya menjadi suatu rukun dan kewajipan ketika hendak sembahyang, mengambil air sembahyang, menunaikan haji dan banyak lagi. Di sini boleh kita lihat betapa pentingnya niat dalam melakukan sesuatu perkara yang telah diketahui dan diamal sejak dahulu lagi.

Apabila niat sudah dibulatkan dan ditetapkan, maka peralatan seterusnya yang perlu kita miliki adalah pemikiran yang positif. Pemikiran yang positif adalah penting untuk menguatkan lagi tujuan atau niat yang telah ditetapkan. Pemikiran positif membantu kita mengatasi masalah dan halangan yang mungkin timbul. Ia membuatkan kita lebih cekal dan mudah menyelesaikan masalah.


Perkara ketiga dan terakhir yang perlu ada bagi mengubati penyakit malas adalah disiplin diri. Dalam apa jua tujuan yang hendak dilakukan kita haruslah berdisiplin ketika melakukan rancangan yang telah dibuat untuk mencapai tujuan tersebut. Kita harus ingat bahawa jika kita lebih keras dengan diri sendiri barulah dunia akan manjakan diri kita. Tapi jika kita manjakan diri kita maka dunia pula akan keras terhadap kita.

1 comment:

  1. Salam,
    Penyakit malas ni ubatnya ialah rajin,jadi rajin2kanlah diri utk jadi rajin :)

    http://blogahmadtarmizi-miji.blogspot.com/

    ReplyDelete