Monday, January 12, 2009

Remeh Temeh?

Kadangkala saya terfikir juga mengapa sekali-sekala kita akan ditimpa bencana, kemalangan atau masalah yang tidak diduga. Kita akan berasa sedih, hampa atau kadang-kadang putus asa. Setelah umur semakin meningkat dewasa saya mulai sedar bahawa bencana, kemalangan dan masalah, mengajar kita lebih memahami erti redha, syukur dan ianya mengingatkan kita sesungguhnya Allah swt itu maha adil. Mungkin setiap yang kita ambil kita harus beri sesuatu untuk balasnya kerana sesungguhnya Allah swt juga maha mengetahui setiap apa yang kita lakukan.

Kita tanpa sedar rasakan bahawa kita boleh terlepas dengan benda remeh temeh atau kesalahan-kesalahan kecil yang kita lakukan, mungkin kerana kita tidak dihakimi, dihukum atau tiada yang melihat ketika kita melakukannya. Namun Allah swt juga maha melihat, saya percaya kesalahan-kesalahan kecil seperti memotong giliran ketika dijalanraya atau di bank juga akan mendapat balasan. Mungkin bukan serta merta dan mungkin bukan situasi yang sama tapi ia tetap akan ada balasnya. Begitu juga hak atau rezeki orang lain yang kita ambil atau simpan tanpa persetujuan pemiliknya, juga seperti itulah rezeki kita akan diambil atau disimpan pula oleh orang yang lain.

Bukanlah maksud saya bahawa kita harus menjadi seorang manusia yang sempurna, tapi sebaik-baiknya setiap perlakuan yang jahat dan salah itu biarlah dihindarkan baik yang kecil mahupun yang besar. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment