Saturday, September 13, 2008

Personaliti seseorang 1

Lama dah tak post kat blog nih.. Bulan Ramadhan ni saya agak sibuk sedikit. Macam-macam hal yang timbul. Walau bagaimana pun, hari ini saya nak cerita sikit pasal jenis-jenis personaliti seseorang. Maklumat ini saya baca dari sebuah buku yang ditulis oleh David E. Rye. 1001 Ways to Inspire Yourself. Dalam buku ini ia menceritakan bagaimana kita boleh memberi inspirasi kepada diri kita dalam kehidupan sosial, peribadi dan di tempat kerja. Tanpa inspirasi dan motivasi apa-apa yang kita lakukan seharian akan dilakukan tanpa semangat, tujuan dan keinginan yang kuat. Jika ia dilakukan berterusan, ia boleh mengakibatkan hilangnya komitmen dalam melakukan sesuatu perkara, hilang perspektif, mengalami tekanan perasaan dan boleh juga mengakibatkan kemurungan.
Menurut buku ini, saya simpulkan bahawa untuk memberi inspirasi yang betul kita harus terlebih dahulu mengetahui personaliti yang ada pada diri kita. Ada empat jenis personaliti.

1. Jenis personaliti kuasa (Power Players)

Personaliti jenis ini gemar membuat perkara menurut kehendak mereka dan biasanya mempunyai masalah dengan pihak atasan yang mungkin menghalang mereka dari melakukan perkara-perkara yang mereka ingini. Mereka suka berkerja dan jika di beri motivasi yang betul, boleh menjadi sangat produktif. Mereka juga mahu diakui dalam setiap apa yang mereka lakukan dan sentiasa sentiasa mahu dihormati. Mereka gemar menjadi pengurus di mana mereka berpeluang mengetuai sebuah pasukan dan mengejar kedudukan pangkat sebagai kepuasan mereka.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment