Monday, September 15, 2008

Personaliti seseorang 2

2. Jenis personaliti pasukan (Team Players)

Personaliti ini sentiasa mencari peluang untuk memberi kegbahagiaan kepada orang lain. Mereka gemar membantu dan membuat kerja-kerja sukarela. Mereka juga akan menjadi sangat gembira jika orang mendengar apa yang mereka hendak katakan dan menghargai perbuatan mereka. Mereka mudah mengaku kesilapan mereka dan akan mencari nasihat untuk memperbetulkan kesilapan yang mereka telah lakukan. Mereka perlu sentiasa dihargai atas setiap kerja yang mereka berjaya lakukan.

3. Jenis personaliti diplomatik (Diplomatic Players)

Personaliti jenis ini tidak suka dan sentiasa akan mengelak dari berlakunya perbalahan. Mereka gemar berkerja dalam sebuah pasukan yang kurang konfrontasi dan mereka perlu sentiasa berasa senang dengan diri mereka sendiri. Walaupun mereka kurang melawan namun jenis personaliti ini biasanya akan memendamkan perasaan degil mereka tanpa menyuarakannya.

4. Jenis personaliti berpesta (Party Players)


Jenis personaliti ini adalah yang paling gembira di antara personaliti lain. Mereka sentiasa rasa perlu diketahui dan perlu dipuji. Mereka bersikap optimis dan mereka mementingkan rupa dan penerampilan sosial yang baik. Populariti merupakan salah satu perkara wajib bagi mereka. Personaliti jenis ini cepat berasa bosan, dan sentiasa mencari sesuatu yang baru dan menyeronokkan, namun tidak dapat bertahan lama dalam melakukan pekerjaan tersebut.

Jadi di atas merupakan jenis-jenis personaliti yang ada, yang mana satukah personaliti anda?

No comments:

Post a Comment