Monday, March 16, 2009

Bekerja or Belajar?

Sambung belajar ataupun bekerja…? Setelah habis peperiksaan SPM, ini merupakan pilihan yang menentukan hidup kita. Bagi sesetengah orang, kerja merupakan pilihan mereka…terdapat pelbagai cabang kerja…contohnya seperti kerja kerajaan, swata, bekerja sendiri mahupun membuka kedai makan dan sebagainya…ramai remaja sekarang yang sudah berkerjaya dan ada juga diantara mereka yang berjawatan tinggi…

Namun tidak kurang juga mereka yang membuat pilihan untuk menyambung belajar…bagi mereka pelajaran adalah amat penting..sijil – sijil yang diperakui dari IPTA & IPTS menandakan mereka orang yang mahir ataupun berpengetahuan dalam bidang yang mereka ceburi.
Akan tetapi adakah pelajar – pelajar lepasan IPTA & IPTS tersebut benar – benar memahami bidang yang mereka ceburi…? Mereka duduk di dalam kelas…berhawa dingin…menghadap pen dan kertas…berbanding dgn orang yang sudah bekerja selama beberapa tahun..orang yang bekerja dari bawah mengenal sesuatu itu melalui secara praktikal dan pengalaman mereka dan tidak berasaskan teori yang diajarkan melalui buku.

Untuk mendapatkan diploma, sekurang kurangnya 3 tahun diperlukan…sekiranya kita bekerja selama 3 tahun, berapa banyak pengalaman yang kita boleh perolehi? Sekiranya anda mempunyai sebuah syarikat, calon yang manakah anda akan pilih…? Adakah yang mempunyai segulung diploma ataupun yang sudah mempunyai pengalaman bekerja selama 3 tahun…? Cuba kita renung kembali pilihan yang mana lebih sesuai dengan Negara kita yang sedang pesat membangun ini…sambung belajar ataupun bekerja…?

No comments:

Post a Comment