Thursday, August 21, 2008

Jangan Putus Asa Bangsaku!!

Petikan komen dari Blog Anak Malaysia
http://anakmalaysia81.blogspot.com/2008/08/mengenai-melayu.html

"Zahar said...
assalamualaikumSaya rasa sungguh tepat bahawa yang memporak perandakan orang Melayu adalah diri kita sendiri, pertama tak usah cakap lah iaitu dari ahli politikus yang berbalah macam2 dan yang kedua, dan lagi sedih adalah sifat kita sendiri.Contoh dari pengalaman saya sebagai majikan semenjak puluhan tahun, iaitu calon bangsa Melayu dan dari bangsa lain. Kalau si calon Melayu ni, pertama yang dia mahu, gaji tinggi, kedua kedudukan besar, ketiga, cenderung malas fikir. Satu lagi, hampir kesemua pekerja berbangsa Melayu kalau tak disuruh, tak akan buat, dan kalau disuruh suruh, mereka akan cepat naik bosan dan berontak atau lari.


Berlainan dengan calon bangsa Cina (umpama). Dia tak peduli gaji kecil atau besar, tapi mesti ada peluang naik atas dasar meritokrasi, dan setanding dengan dengan kelulusan atau pengalaman yang ada pada dia.Kemudian, diwaktu kerja pula, senantiasa mencuba cara2 baru atau yang lebih efisyen untuk membuat kerja dia, dan tak payah nak suruh pun, kerja langsung siap.Diatas adalah contoh garis besar sahaja, kerana disetiap kaum bermacam2 jenis, ada juga bangsa lain yang malas dan ada juga bangsa Melayu yang rajin dan gigih.

Tetapi tanya pada majikan swasta mana2 pun hari ini, kalau nak temuduga anak Melayu, dalam seratus adalah kot satu yang boleh pakai.Ini yang menyedihkan kerana dari segi fizikal dan alami, sepatutnya tidak ada perbedaan antara satu kaum dengan satu kaum lain, tapi dari sudut realiti di ketika ini, perbedaan itu ada dan kalau nak tunggu anak2 Melayu ni tukar sifat mereka terhadap kerja, artinya tunggu lah sampai penat.

Yang bebudak atau otak bebudak yang fikir dengan naiknya sanjungan mereka yang dia tu, tu, maka secara otomatis lagak sihir, akan maju lah bangsa Melayu sehingga apat menandingi bangsa lain, dan sandarkan semua kepada meritokrasi dan kesama-rataan.Maaf, tapi dari mata orang tua ni yang dah banyak mengamat dan memerhati dunia sebenar, kalau jadi lah impian itu iaitu naik nya sanjungan mereka yang akan menyamaratakan mereka dengan bangsa lain, tunggu dan lihat saja apa padahnya nanti. Terjun lah Luncai, terjun lah dengan labu2 kau tu. Tapi kalau aku tak nak join, jangan mare ye beb!"

Sememangnya saya akui kebenaran kebanyakkan masyarakat bangsa kita hanya hendak senang, malas berfikir, perlu disuruh baru nak kerja tapi janganlah kita putus asa dengan bangsa kita sendiri.

Saya sentiasa fikir bahawa hanya kita yang dapat menolong bangsa kita, walaupun kebanyakkannya seakan-akan tak nak ditolong atau sudah terlalu pandai. Jika ada seribu orang bangsa kita yang minta kerja, berilah setiap seorang dari mereka peluang untuk berkerja. Sama ada mereka gunakan peluang itu dengan sebaik-baiknya atau tidak terpulanglah pada mereka. Janji kita dah tunaikan tanggungjawab kita membantu bangsa kita sendiri. Sekalipun untuk mencari pekerja yang berkualiti di kalangan bangsa kita hanya dengan kebarangkalian 1/10000, carilah yang satu itu. Jangan kita berputus asa dan lupakan mereka.

Tak salah kita puji bangsa lain rajin, bangsa lain bijak atau bangsa lain kuat berusaha tapi jangan sekali-kali kita lupa bantu bangsa kita sendiri. Juga tidak salah kita katakan bangsa kita malas, bangsa kita bodoh atau bangsa kita tak tahu bersyukur tapi biarlah dengan niat memajukan dan menyedarkan mereka.

Hanya kita yang dapat majukan bangsa kita, setiap seorang dari kita harus memainkan peranan dalam usaha ini. Barulah kita dapat maju dengan cepat seolah-olah berlaku chain reaction dalam bangsa kita. Insyaallah dengan berkat doa dan usaha, Allah SWT akan sembuhkan penyakit yang melanda bangsa kita ini. Bantulah bangsa kita dan jangan putus asa.

1 comment:

  1. as salaamu alaikum,

    Terima kasih, sang kelinci putih, kerana mengambil masa menjawab rintihan hati saya tentang keadaan anak2 Melayu sekarang.

    Saya amat setuju bahawa kita tak sepatutnya membelakangkan antara kaum kita yang lemah dan belum sanggup berhadapan dengan bangsa lain. Malah, tujuan saya bukan apa, cuma untuk memberi satu pendapat lain, iaitu ada dikalangan kita yang masih memerlukan pertolongan, tetapi belum sedar bahawa dengan naiknya si anu itu, bukanlah jalan penyelesaian yang akan membuka tirai secara magis untuk membolehkan anak2 Melayu dapat bersaing secara sama-rata dengan bangsa lain.

    Dan walau apa pun, saya masih berpegang kepada cita2 dan anjuran TDM dahulu, iaitu yang berjaya harus menjadi payung kepada yang kurang upaya. Hanya dengan cara itu, kita sama2 dapat merasa kebaikan. Di syarikat2 saya, saya mencuba untuk memasukkan kandidat2 seugama dan sebangsa, bukan kerana mereka lebih bagus tapi mengingatkan pesanan TDM dulu itu.

    Secara garis besar, alhamdulillah semua berjalan lancar, dan ada juga lepasan dari syarikat saya yang berjaya menjadi pengurus besar, pengurus, dan pengarah syarikat lain setelah bekerja dengan saya. Ini mungkin dari bakat mereka sendiri, dan langsung secara kebetulan mereka pernah bekerja dengan saya.

    Dimasa yang sama, saya cukup heran masih ada suara Melayu yang mahukan meritokrasi secara total, dan mahu dilempar DEB yang berjalan begitu lama, yang telah berjaya menolong orang Melayu sendiri. Pada saya, ini cuma mengikat tali dileher sendiri kerana dari pengalaman saya sendiri, majoriti Melayu masih memerlukan pertolongan di Tanah Melayu ini. Bangsa ku lemah, bangsa ku cacat, tapi masih bangsa ku dan mastautin di Tanah Melayu.

    Dan andainya sesiapa yang tidak dapat melihat realiti itu, tak termasuk pemimpin parti DAP dan PKR, maka memang patutlah dia terjun ke sungai dengan labu2 nya.

    ReplyDelete