Wednesday, August 6, 2008

Lakum Di Nukum Walyadin

Sudah menjadi tabiat semulajadi manusia mempertahankan apa yang mereka ada, punyai atau percayai. Ada yang mempertahankan bangsa, ada mempertahankan negara, ada juga agama dan ada yang mempertahankan maruah.

Dalam posting saya yang sebelumnya, saya menerima pelbagai komen perkauman yang mungkin mencetuskan ketegangan jika dilihat dari sudut yang salah. Pada pendapat saya, tidak salah untuk bangsa Melayu memajukan sesama bangsa. Juga tidak salah jika ada bangsa-bangsa lain yang ingin berbuat sedemikian. Tidak akan ada hasil jika kita hanya merungut dengan rungutan bangsa itu dapat keistimewaan, bangsa ini ditindas atau bangsa itu tak best.. bangsa ini best.. Kesudahannya pasti kosong..

Fikirkanlah jalan untuk memajukan bangsa sendiri.. Halangan dan cabaran akan membuatkan minda menjadi lebih kreatif dan tahan lasak menghadapi masalah. Wujudkanlah perasaan irihati terhadap bangsa lain dan perasaan ingin bersaing, tapi jangan sesekali wujudkan perasaan dengki. Perasaan dengki hanya akan menghancurkan akidah dan dengki juga akan merosakkan keharmonian negara kita.

Surah Al-Kafirun.

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ
1 . Katakanlah:?Hai orang-orang kafir!?

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
2 . aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
3 . Dan kamu bukan penyembah tuhan yang aku sembah

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ
4 . Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
5 . dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah tuhan yang aku sembah

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
6 . Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku

1 comment: