Sunday, December 21, 2008

Kepentingan cara permakanan yang sihat

Cara permakanan yang sihat menjamin tubuh badan yang sihat. Jika kita lihat pada masa sekarang makanan seperti serat serta sayur-sayuran semakin sukar untuk diperolehi di gerai-gerai. Ini kerana sayur dan buah mudah rosak atau layu dan ini membuatkan para pengusaha makanan kurang gemar untuk menyajikan makanan-makanan seumpama itu. Walaupun ada sebilangan yang menjualnya, namun harga yang dikenakan agak mahal sedikit dan ini secara automatik akan membuatkan pembeli lebih gemar memilih makanan seperti ayam, kerang atau nasi lemak.

Apabila ini berterusan, lama-kelamaan hidangan sayur dan makanan berserat akan berkurangan dan menjadi bertambah mahal. Ini secara langsung akan membuatkan kita sebagai pembeli mengamalkan gaya permakanan yang tidak sihat.

Penyelesaian adalah kesedaran dan sedikit usaha sendiri untuk mendapatkan makanan seimbang yang lebih berkhasiat. Belilah sayur-sayuran dan masaklah sendiri di rumah. Janganlah kita hanya mengambil langkah mudah dengan tidak memikirkan akibat dan komplikasi yang mungkin kita hadapi di masa akan datang. Kesihatan kita adalah rahmat terbesar yang Allah SWT berikan. Ingatlah kata pepatah "Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".

No comments:

Post a Comment