Saturday, December 20, 2008

Remaja Islam kurang pendedahan agama

Pada masa sekarang pelbagai gejala sosial berlaku di kalangan remaja. Ini amat menyedihkan kerana dari jumlah keseluruhan ianya melibatkan banyak remaja-remaja Islam.

Kekurangan pendedahan tentang Islam dan tidak dibesarkan dalam cara hidup Islam merupakan punca utama tragedi ini. Jika perkara ini ditangani dengan lebih awal, banyak masalah yang dihadapi sekarang dapat di atasi. Kalau melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Dalam kes ini, rebungnya bukanlah golongan remaja tapi ibubapa atau penjaga kepada remaja tersebut.

Jika boleh ibubapa diberikan didikan, bantuan serta panduan yang sepatutnya. Kenalpasti masalah yang dihadapi dan cuba cari jalan penyelesaian. Ibubapa juga harus diajar bagaimana pendekatan yang harus di gunakan untuk mendidik golongan remaja tersebut. Pada usia remaja jiwa mereka lebih gemar untuk memberontak dan mencuba sesuatu yang baru. Jadi untuk membentuk mereka ini, pendekatan yang lebih lembut dengan memahami kehendak mereka harus digunakan.

Saya lihat apa yang kita lakukan sekarang hanya cuba menyelesaikan kesan masalah dan bukannya punca masalah yang sebenar. Saya yakin jika berjaya mendidik satu lapisan generasi ibubapa, kesannya dapat dirasai untuk beberapa generasi yang akan datang. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment