Wednesday, December 24, 2008

Rasuah dalam perniagaan 1

Saya tertarik apabila terbaca isu dari blog Malaysia Complain yang menulis mengenai rasuah dan puncanya. Pada pendapat saya biasanya rasuah ini melibatkan wang dan apabila ianya melibatkan wang maka ia akan begitu hampir dengan urusan perniagaan. Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa rasuah telah menjadi budaya dalam masyarakat kita Malaysia. Bukan sahaja di Malaysia tapi diseluruh dunia mengamalkan budaya ini.

Dalam perniagaan di Malaysia, beberapa tahun dahulu semasa mula-mula berkecimpung dalam dunia perniagaan saya anggap rasuah/ duit kopi/ duit under-table ini adalah satu kemestian dalam perniagaan. Ketika itu saya berpendapat rasuah ini boleh membantu mengenali orang-orang penting, membantu mendapat projek, memudahkan perjalanan projek, melancarkan pembayaran projek dan dapat juga membantu memudahkan after sale servis yang dijanjikan. Pendek kata tiada apa yang tidak dapat dilakukan jika dihulurkan dengan sedikit wang ringgit.

Sepanjang proses pembelajaran dalam dunia perniagaan ini juga saya telah lihat pelbagai badan dan organisasi yang mengamalkannya. Tidak kiralah kastam, polis, imigresen, lembaga lada, KWSP dan yang paling mengejutkan Lembaga Masjid dan Baitulmal. Mungkin mereka boleh berselindung dengan menukarkan istilah rasuah itu dengan kata-kata lain seperti pertolongan/bantuan/hadiah/saguhati dan sebagainya. Namun "Niat tidak menghalalkan cara". Walaupun cara yang dilakukan betul tapi hendaklah disertai juga dengan niat yang betul. Soal kejelasan niat dalam sesuatu tindakan adalah rukun utama bagi segala apa yang kita lakukan. Setelah akidah seseorang itu selamat dan sejahtera, Islam meletakkan syarat utama bagi setiap amalannya pula adalah niat yang betul.

Nabi s.a.w bersabda:

“Setiap amalan itu hanyalah berdasarkan niat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Setelah saya perhatikan pelbagai ragam usahawan-usahawan yang saya temui, barulah saya fahami bahawa walaupun mereka berpendapat bahawa kerja atau projek akan berjalan lancar dengan rasuah. Namun yang membezakannya dengan projek tanpa rasuah adalah BERKAT. Mungkin ramai yang tidak mempedulikan tentang berkat kerana berkat tidak nampak dan tidak berupa. Oleh itu ramai yang ambil tidak kisah. Namun dari pengalaman saya yang sedikit ini, saya nampak perbezaan berkat dan tidak berkat. Biasanya saya lihat projek-projek yang ada mangamalkan rasuah itu akan timbul pelbagai masalah. Barang tak sampai-sampai, pihak ni bermasalah, kemalangan ini dan itu, bayaran tersangkut sebab masalah teknikal dan bermacam-macam lagi. Ada juga yang sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke BPR juga, yang menyedihkan ialah ada diantara tupai-tupai yang hanya insaf sekejap saja dan kemudiannya balik keperangai asal dan dengan bangganya menceritakan kejayaannya terlepas dari tangan BPR. Mungkin boleh terlepas dari BPR tapi ingatlah janji yang Allah SWT kerana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

“ Pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya akan masuk neraka”.

Jadi apakah jalan penyelesaiannya bagi kita usahawan-usahawan Islam yang enggan memberi rasuah?

bersambung.....

No comments:

Post a Comment