Wednesday, August 20, 2008

Mengapa Melayu Mengemis Di Bumi Sendiri?

Petikan Komen dari Blog Anak Malaysia
http://anakmalaysia81.blogspot.com/2008/08/malaysian-malaysia-pengalaman-dari.html

"White Rabbit said...
Bangsa kita kaya sumber dan mampu melahirkan cendikiawan dan golongan intelek tapi corak pemikiran rakyat kita masih sama dengan zaman Tuah dan Jebat. Terlalu ikut perasaan, tidak memikirkan jangka masa panjang dan akibat. Mungkin masalah besar bangsa kita ialah kita tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada dan kita kecapi selama ini. Selalu rasa bahawa dunia tidak adil, pemimpin tidak adil dan hidup tidak adil. Mungkin sebab itulah wujudnya parti keadilan. Parti untuk mereka yang tidak pernah syukur."

"Anonymous said...
Habis ko bersyukur dgn BN lah..50 tahun kak...50 tahun..kalau inilah pencapaian melayu yang kamu bangga that why melayu mengemis di tanah sendiri....salahkan diri yg buta dan tidak berani menyahut cabaran...DSAI belum memerintah..bagi peluang...dia akan bela bangsa..tapi BN, 50 tahun di beri peluang, melayu majukah????cina yang lebih maju....saya percaya DSAI akan bela bangsa, biar di fitnah..pemimpin berani adalah pemimpin sebenar rakyat....pemimpin pengecut adalah pemimpin BN..50 tahun bagi peluang yg kenyang perut mereka sendiri, bangsa melayu sampai mana????sekarang bila rakyat undi PR, baru nak perjuang nasib bangsa balik...50 tahun kak...50 tahun...kenapa kita mengemis di tanah air sendiri..kenapa kita masih gagal menyaingi cina????bukankah 50 tahun kita bagi peluang kepada BN????kalau kita bagi 50 tahun lagi, habislah nasib bangsa kita, sekarang mereka baru nak perjuang hak...di mana mereka perjuang hak melayu sebelum PRU12????di mana????"


Melayu patut bersyukur dengan apa yang mereka ada, tidakkah itu ajaran Islam. Melayu mengemis bukan pasal BN atau bukan pasal PKR atau DSAI. Melayu mengemis kerana kita tidak gunakan peluang yang ada di depan mata. Ada banyak peluang yang kita lepaskan. Kita tak maju kerana mentaliti kita sendiri. Kalau nak kaya dan hidup mewah, kenapa nak makan gaji? Kenapa nak kerja kerajaan? Kalau nak mewah tanpa usaha sampai mati pun tak akan mewah.

Apa ingat Cina dan India kaya pasal mereka kerja makan gaji ke? Ko orang tengoklah Cina atau India yang kerja makan gaji, sama je taraf kehidupan mereka dengan kebanyakkan orang Melayu. Kita jarang tengok golongan Cina yang miskin kerana kebanyakkan mereka sedar bahawa berniaga adalah jauh lebih baik dari makan gaji. Dalam diri mereka dan bangsa mereka sudah timbul keinginan untuk keluar dari belenggu kesusahan dan kemiskinan. Itu semuanya dari dalam diri bangsa itu sendiri, bukannya dari BN atau mana-mana parti politik. Dalam diri bangsa kita hanya ada timbul perasaan dengki dengan bangsa lain dan keinginan untuk menyalahkan orang lain akibat dari kemalasan diri sendiri. Aku sedih bila aku sedar banyak bangsa kita mempunyai mentaliti seumpama ini.

Pernahkah ko orang fikir, adakah geran atau pinjaman khas yang kerajaan beri untuk peniaga-peniaga Cina atau India? Adakah badan-badan atau agensi-agensi khas membantu peniaga Cina menjalankan perniagaan? Dan adakah bantuan dan bimbingan yang diberi oleh kerajaan untuk peniaga Cina memulakan perniagaan? Satu pun tiada, sebab semuanya diutamakan hanya kepada orang-orang Melayu dan masyarakat bumiputra. Bila ini berlaku, adakah golongan Cina dan India duduk merungut mengenangkan nasib? Tidak. Ini tidak dapat memutuskan usaha mereka untuk mencapai impian mereka. Mereka cari jalan, cari peluang, bayar bumiputra yang sanggup di Ali Baba kan dan terdapat kebanyakkan mereka yang sanggup berkahwin dengan bumiputra untuk mendapatkan keistimewaan ini. Betapa mereka sanggup korbankan kebahagiaan mereka untuk mendapat keistimewaan yang ada pada kita bangsa Melayu. Kita sebagai Melayu apa yang kita buat? Bukak internet, register nama dekat SPA dan tunggu surat untuk temuduga datang ke rumah. Duduk menganggur mengharapkan duit datang bergolek. Sentiasa hendak yang senang, yang mudah dan yang paling bangsa kita minati ialah skim cepat kaya. Bangsa kita tidak bodoh tapi kekadang suka diperbodohkan. Itu kah mentaliti kita untuk hidup senang dan mewah?

Kalau tak nak berusaha jangan mimpilah nak hidup mewah. Sekalipun seluruh dunia dipimpin oleh orang Melayu, tanpa ilmu dan usaha, Melayu tetap dan pasti akan mengemis di bumi sendiri. Diharap Melayu akan cepat sedar dan mulakan usaha sebelum terlambat. Silap-silap kalau diperintah oleh parti lain, bumi sendiri tempat untuk mengemis pun hilang dijual ke Amerika. Hahaha... Bangunlah Bangsaku...

2 comments:

  1. wah bagus komen balas ni...

    aku masuk dalam komen aku

    ReplyDelete
  2. komen kau paling bernas aku baca...

    best jugak blogging2 sanbil kongsi idea dengan org2 kita semua...

    aku post komen kau tempat aku

    ReplyDelete