Saturday, July 12, 2008

Lawatan Ke Blog Tun

Hari ini saya telah membuka blog Tun Dr Mahathir dan dapati ramai yang memberikan komen terhadap setiap tulisan yang di buatnya.. Ada yang positif dan ada yang negatif.. Saya sangat menghormati dan menyanjung Tun atas jasa dan usahanya membangunkan bangsa dan negara. Walaupun pendapat-pendapatnya masih bernas dan hebat, tapi saya masih kurang pasti apakah matlamat utamanya. Jika dia mengusulkan Perdana Menteri kita ditukar, siapakah yang akan menjadi pengganti? Apakah yang dapat memastikan kejadian pertelagahan sesama bangsa ini tidak akan berterusan?

Walaupun keadaan politik sekarang agak goyang, tapi kita tidak boleh membuat keputusan tanpa berfikir panjang. Biarlah ada hala tuju dan biarlah terancang. Jika perkara sepenting ini di ambil mudah, tak suka buang, tak suka tukar, kita akan memburukkan lagi keadaan. Ikut hati mati, ikut rasa binasa, jadi biarlah kita ikut minda dan fikiran agar penyelesaian terbaik dapat diperolehi. Kesabaran harus ada, jangan kita hanya lihat keburukan yang ada pada Barisan Nasional, lihatlah juga kebaikan yang telah kita perolehi. Selama 50 tahun negara kita di perintah oleh Barisan Nasional, adakah rakyat yang mati kebuluran? berapakah kadar pengangguran negara? tidak adakah sekolah-sekolah untuk rakyat dibina?

"MELAYU MUDAH LUPA" kata-kata Tun yang mungkin turut dilupakan oleh orang-orang melayu. Bangsa kita pakar dalam mengkritik, mencari kelemahan orang dan mencari kesilapan. Jarang sekali ada yang menghargai, berterima kasih dan bersyukur. Kalau dilukis satu bintik hitam kecil di atas sekeping kertas putih yang besar, bangsa kita tetap akan melihat bintik hitam tersebut tanpa menyedari ada kertas putih yang besar dibelakangnya. Itulah realiti bangsa kita, disebabkan pilihan raya umum ke-12, 11 pilihan raya umum sebelumnya dilupakan, disebabkan minyak naik 70sen hari ini, subsidi minyak selama berpuluh-puluh tahun lamanya juga dilupakan. Sejak bilakah bangsa kita menjadi bangsa yang tak mengenang budi?

Komen saya di blog Tun : www.chedet.com

"By White Rabbit on July 11, 2008 5:36 PM

"By anonymous on July 11, 2008 10:54 AM
Salam Dr.MYou wrote: "Kehendak majoriti rakyat ialah untuk Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi letak jawatan. Renunglah. Fikirlah."

My personal opinion is, people desperately want a better Malaysia...ok, Pak Lah should resign...but what it will be after that?...do we have a good plan?...what is our next move?...
If we don't have anything to concider for our future, with Pak Lah or no Pak Lah, Malaysia will fail yet again..."

Assalamualaikum Dr. M,

Saya amat menghormati Dr. M dan pendapat-pendapat Dr. M sentiasa saya fahami isi kandungannya. Namun apa yang dinyatakan oleh anonymous ini ada juga kebenarannya. Tak kira siapa yang mentadbir, masalah tetap akan berulang. Pada pendapat saya, masalahnya bukan pada pucuk pimpinan tapi pada rakyat yang menjadi akarnya. Siapa yang memimpin hanyalah kesan daripada pilihan rakyat yang merupakan penyebabnya. Bangsa kita masih di takuk lama, lemah, leka, lambat membuat kerja dan sentiasa perlukan bantuan itu dan ini. Saya lihat bangsa-bangsa lain, walaupun harga minyak atau barang naik mereka masih mampu memiliki kereta-kereta mewah dan melancong ke sana-sini. Kesedaran harus timbul dalam diri setiap kita agar usahlah terlalu bergantung dengan pihak kerajaan. Ingatkan dengan bantuan-bantuan yang diberi, bangsa kita akan maju tapi sebaliknya bangsa-bangsa lain pula yang menjadi lebih tahan lasak dan bersemangat. Usahlah kita bertelagah lagi menunjukkan kelemahan bangsa sendiri, bersatu dan berusahalah demi kebaikan bangsa dan negara. Insyaallah. "

No comments:

Post a Comment