Tuesday, July 8, 2008

Menguasai Ekonomi

Selepas kemerdekaan anak bangsa kita mulai lalai, leka serta alpa dengan politik, pentadbiran dan kuasa. Kita terus berbalah, berebut dan bertengkar mengenai hal-hal remeh yang tiada penghujungnya. Kita harus tahu bahawa kuasa sebenarnya dikawal oleh mereka-mereka yang menguasai ekonomi? Maksud menguasai ekonomi bukannya menjadi menteri dalam bidang ekonomi dan bukan juga menjadi pemerintah mutlak negara. Tapi menguasai ekonomi dalam erti kata mudah ialah berniaga. Tak kira besar atau kecil, tak kira banyak atau sikit dan tak kira penting atau tidak barang niaga kita, yang pentingnya kita berniaga.

Berniaga adalah satu pekerjaan yang mulia. Seorang peniaga membekalkan barang-barang atau perkhidmatan keperluan kepada pembeli dengan harga yang dipersetujui bersama. Tidak hairanlah Islam menggalakkan umatnya menjalankan perniagaan kerana berniaga boleh dikatakan satu kerja yang membantu orang lain. Sebelum ini saya selalu mendengar dan membaca mengenai 9/10 pintu rezeki itu ada di dalam perniagaan, namun pada pendapat saya setakat itu sajalah hadis tersebut dan beranggapan 1/10 pintu rezeki ada pada mereka yang kerja makan gaji. Tapi setelah membaca buku terbaru Chef Li yang bertajuk "Aku Tak Nak Miskin" saya dapati keseluruhan hadis tersebut berbunyi.




Rasulullah SAW pernah bersabda:



"9/10 dari pintu-pintu rezeki ada di dalam perniagaan, 1/10 adalah dalam pertanian dan penternakan."





-Maksud Hadis Riwayat at-Tirmizi




Alangkah terkejutnya saya kalau di ikut konteks perniagaan pada masa kini hadis ini jelas menyatakan bahawa 10/10 pintu rezeki adalah dalam bidang perniagaan. Tidak langsung disebut tentang hal bekerja dengan orang atau makan gaji. Ertinya selama ini kebanyakkannya bangsa lain yang mengaut rezeki yang Allah SWT sediakan untuk kita.

Bangsa kita masih lagi tersekat dan terkongkong dengan ideologi kerja makan gaji itu untung, selamat dan mudah. Ideologi itulah yang diperturunkan kepada anak-anak dan generasi-generasi muda yang sepatutnya cergas, aktif, dan berani mengambil risiko. Saya bukannya nak memburukkan atau menghina orang-orang yang kerja makan gaji, tapi hanya hendak menyedarkan bangsa kita agar kita lebih maju. Bekerja makan gaji untuk menyara kehidupan asas pada anggapan saya tidak salah, tapi janganlah kita statik dan malas untuk berusaha lebih. Pada waktu lapang janganlah duduk lepak di kedai kopi, tidur atau melakukan aktiviti-aktiviti melalaikan tanpa sebarang motif atau faedah. Fikirkanlah cara untuk memajukan diri, keluarga, negara dan ummah. Perkayakanlah diri kita dengan ilmu perniagaan dan ilmu untuk memperkembangkan kualiti diri. Jika kita lahir sebagai petani, janganlah kita mati sebagai petani, matilah sebagai usahawan petani moden yang berjaya. Ubahlah nasib bangsa kita. Biarlah kehidupan yang kita lalui lebih bermakna dan di ingati generasi-generasi akan datang.


"A journey of a thousand miles does not start with a single step but it starts with a baby step."

No comments:

Post a Comment